.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز


رسالت
«پرهيزکاري در سياست» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد:
ماه مبارک رمضان نزديک است و حلاوت حلول اين ماه پر برکت تا چند روز ديگر به کام ملت‌هاي مسلمان مي نشيند.
براي نخبگان سياسي ماه رمضان فرصت خوبي براي تمرين«تقواي سياسي» و «پرهيزکاري در سياست» است. تقواي سياسي حلقه گمشده‌اي درساحت سياست عصر حاضر است که هرآن کس آن رابيابد از شدايد برون شود وخداونديک نوع آساني در کار اوقراردهد. “ومن يتق الله يجعل له مخرجا... ومن يتق الله يجعل له من امره يسرا”( سوره طلاق آيات 2و4) پرهيزکاري در سياست يعني خداترسي درسياست ومراقبت از گفتار وکردار ودر نهايت صيانت الهي از جميع شئون رفتار سياسي.
بسياري از مشکلات جوامع بشري در چند قرن گذشته به دليل بي تقوايي و آزمندي رهبران اجتماعي و سياسي بوده که کسب قدرت را هدف اصلي و غايي خود در سياست ورزي قلمداد کردند و مي کنند.


اعتماد
«پيشرفت جبهه بي اخلاقي»عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم عماد افروغ است كه در آن مي‌خوانيد:
مي‌توان با قطعيت گفت که توسل به راه‌هاي اخلاقي مدت‌هاست براي پاسخ دادن و گفت‌وگو با طيف خاص نزديک به قدرت پاسخگو نيست، زيرا راه‌هاي اخلاقي و مذاکره در فضايي کارساز است که اخلاق ارزش محسوب مي شود اما اخلاق براي اين طيف سال‌هاست که مرده است. ترور گسترده شخصيت‌ها نشان از اين دارد که اين افراد ماشه تفنگ خود را به سمت وجهه ديني و اخلاقي جامعه ما نشانه رفته اند و نه يک بار که هر روز اخلاق را کشته اند و زير پا له کرده اند.شايد براي همين هم اين بار براي برخورد با طيفي اينچنيني که کيهان و کيهانيان پرچمدارش هستند، راه ديگري را انتخاب کرده‌ام.

اين بار مصرانه حق و حقوق خودم را عطف به نظام قضايي مي کنم، زيرا معتقدم به رغم همه افت و خيز‌ها هنوز استقلال راي براي اين قوه باقي مانده است و شايد بتوان به عنوان يک ملجأ در برابر اين ميزان از بيداد به دستگاه قضايي پناه برد. هر چند سناريوي شنيع تخريب و ترور شخصيت‌هاي فرهنگي، سياسي و انقلابي پروژه يي ريشه دار است و به صحنه کشاندن ريشه‌هاي واقعي و منبع اصلي آن کار آساني نيست اما من هنوز در اين کشور اندک اميدي براي رسيدگي به اين بيدادگري‌ها دارم. پروژه تخريب از يک سيستم کلي تغذيه مي شود و هر کس گوشه يي از آن را گرفته است و عملياتي مي کند و در اين ميان حسين شريعتمداري و اطرافيانش بازيگران اصلي اين خيمه شب بازي هستند. سال‌هاست که اين بازي ادامه دارد، هر بار با خواندن اخبار صفحه دو و سرمقاله‌هاي شريعتمداري و ديگر يادداشت‌هايي که در اين بولتن منتشر مي شد، دلم به درد مي آمد اما از شما چه پنهان اولين بار درد اين دروغ پراکني‌ها را زماني تا عمق وجود حس کردم که شريعتمداري نام مرا هم به ليست سياهش افزود و نوک تفنگ ترورش را به سمت من هم نشانه رفت.


كيهان
«اينجا ايران است» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم مهدي محمدي است كه در آن مي‌خوانيد:
انتخابات22 خرداد 1388 يكي از رقابتي ترين انتخابات پس از انقلاب بود، همچنان كه 3 تير84 نيز چنين بود و اين نشان دهنده حقيقتي بسيار مهم و قابل توجه است: محمود احمدي نژاد از دل سخت ترين و نفس گيرترين رقابت‌هاي سياسي بيرون آمده و اختيار دولت را به دست گرفته است. رقيبان دولت اصولگرا همواره سرسخت، پاي كار و در جلوگيري از تداوم آن بسيار جدي بوده اند و به همين دليل با همه امكانات خود به ميدان آمده اند. فقط بخشي از اين شور و حرارت با ارجاع به انگيزه‌هاي طبيعي احزاب و گروه‌ها براي رقابت سياسي و به دست گرفتن قدرت قابل توجيه است و «بازي متعارف سياست» نمي تواند علت شكل گيري همه پديده‌هاي بعضا شگفت انگيزي باشد كه قبل و بعد از انتخابات درايران مشاهده شد.


آفتاب يزد
«متهماني براي آن سلول!» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد:
در روزهاي اخير، اظهارات يك مقام نظامي در رسانه‌ها منتشر شد كه هم عجيب بود و هم پيام‌آور. اين مقام نظامي كه هيچ‌گونه مسئوليت‌يا سابقه قضايي ندارد اظهاراتي به يك بازداشتي مظلوم كه هنوز وكيل او موفق به ديدارش نشده منتسب كرد و موجب ذوق‌زدگي بعضي از رسانه‌ها شد كه ظاهراً قبل از اين مقام نظامي، به پرونده‌ها دسترسي داشته‌اند يا در حال پرونده سازي موهوم براي اصلاح طلبان در بند بوده‌اند. اظهارات اخير بار ديگر اين موضوع را ثابت مي‌كند كه اراده دخالت نظاميان در سياست، اكنون به مرحله‌اي بالاتر رسيده و آنها در مقام قضاوت نيز نشسته‌اند. اين پيامي است كه در اظهارات اخير مستتر است و قاعدتاً همه ما بايد آن را به عنوان يك حقيقت تلخ بپذيريم.

با همين فرض، ما هم به عنوان روزنامه‌نگار لابد حق داريم بدون تخصص و مسئوليت قضايي، وارد همين پرونده شويم و با استناد به مباني قضاوت اين مقام نظامي به دفاع از متهم مورد نظر اين سردار بپردازيم. اين مقام نظامي، از قول متهمي كه ظاهراً سهم او از وكيل نيز در اختيار پرونده سازان، پرونده خوانان و افشاگران غيرقانوني قرار گرفته، ادعا كرده است كه «در مترو تهران نظرسنجي مي‌شده و نتيجه آن به عنوان نتايج نظرسنجي از كل كشور در اختيار مهندس موسوي قرار مي‌گرفته است!» ظاهراً اين اقدام شنيع، مهم‌ترين اتهام كسي است كه از دو ماه پيش در بازداشت انفرادي بوده و به غير از دست اندركاران پرونده، تنها چند روزنامه خاص و تعدادي از مقامات نظامي از وضعيت او با خبر هستند. اگر اينگونه باشد بايستي به انصاف، هوشمندي و دقت كار اين متهم، درود فرستاد و به جاي زندان، او را پشت ميز رياست يكي از مراكز نظرسنجي قرار داد كه نظرسازي‌هاي آنها تاكنون موجب اظهار نظرهاي غير دقيق و تصميم گيري‌هاي هزينه ساز توسط بعضي از مسئولان دولتي شده است.


جمهوري اسلامي
«تحليل سياسي هفته» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
اين هفته آخرين روزهاي ماه پيامبر شعبان المعظم را در خود جاي داده و به همين لحاظ از شرافت و اهميت خاصي برخوردار است . ويژگي پاكسازي اعمال و آمادگي براي ورود به ضيافت الهي از ماه شعبان ايام ويژه اي آفريده و از همين رو مي توان از ساعات پاياني باقيمانده اين ماه نيز براي بازگشت به سوي خدا و استغفار استفاده كرد. بايد آراسته ورود به ميهماني خدا شد و از هر چه گناه و پليدي است پاك و پيراسته گشت.

اين روزها پيامبر گرامي اسلام كه درود بي پايان خدا بر او و خاندان مطهرش باد بر افق زمان بر مسلمانان جهان خطبه مي خواند و مي فرمايد : اي مردم آگاه باشيد كه ماه رحمت و مغفرت الهي به شما روي آورده است ماهي كه بهترين ماهها و روزها و شبها و ساعاتش بهترين روزها و شبها و ساعات است ماهي كه خدا با تكريم ويژه شما را به ميهماني خود دعوت كرده و نفس‌هاي شما را به منزله ياد كردن از پروردگار و خواب‌هايتان را عبادت و عبادات تان را مقبول و دعاهاي تان را مستجاب فرموده است . درهاي بهشت در اين ماه باز و درهاي جهنم بسته است . از خدا بخواهيد شما را به روزه داري و تلاوت قرآن در اين ماه موفق بدارد . » (1 )


ابتكار
«آسيب شناسي کينه و عداوت» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم سيد رضا اکرمي است كه در آن مي‌خوانيد:
بيماري‌هاي گوناگون اخلاقي و روحي فرد و جامعه و نظام و انقلاب اسلامي ما را تهديد مي کند و آسيب پذير مي نمايد که از جمله مي توان به کينه توزي و کدورت نسبت به يکديگر و کشيده شدن به سمت تنازع و تخاصم را اشاره نمود در حالي که هيچ فرد مومن و موحد و انقلابي نبايد در دل نسبت به موحدان و مومنان و انقلابيون و طرفداران جمهوري اسلامي عداوت داشته و دچار کينه و دشمني گردد قرآن مجيد به وضوح آرزو و ايده آنان را در فاصله گرفتن از عداوت و کينه « ولا تجعل في قلوبنا غلاللذين آمنوا انک غفور رحيم » مي داند زيرا کينه و عداوت دلها را تيره و تباه مي سازد عاطفه و مودت و صميميت را از بين مي برد علاقه و نزديکي را زائل مي سازد و تنفر و انزجار را جايگزين مي نمايد. آرام و قرار را مي گيرد و نگراني و بدبيني را بوجود مي آورد. حضرت علي عليه السلام در وصيت نامه معروف پس از ضربت خوردن فرمود « عليکم بالتواصل و التباذل و ايا کم و التدابر والتقاطع » به يکديگر وصل شويد و هر آنچه داريد بين خود بخشش نمائيد و از جدا شدن و فاصله گرفتن بپرهيزيد.


دنياي اقتصاد
«چالش‌هاي جمهوري دوم بررسي انتخابات افغانستان» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم محمود صدري است كه در آن مي‌خوانيد؛دومين انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان در عصر پس از طالبان، امروز برگزار مي‌شود.
در اين انتخابات حدود 30نفر نامزد شده‌اند كه بسياري از آنها چندان محل اعتنا نيستند. رقابت اصلي در وهله نخست، بين حامد كرزاي، رييس‌جمهور كنوني و عبدالله عبدالله، پزشك نوگراي افغاني است. در وهله بعدي نيز نامزدهايي مانند اشرف غني، رمضان بشردوست و عبداللطيف پدرام مطرح هستند.

رقابت دوقطبي كرزاي و عبدالله عمدتا بر عناصر قوميت، محافظه‌كاري و تغيير، سياست خارجي، فساد و سلامت سياسي و اقتصادي استوار است. حامد كرزاي، يك دهه پيش طراح برنامه تقويت گروه طالبان در برابر دولت مركزي افغانستان بود. رييس آن دولت، برهان‌الدين رباني بود و احمدشاه مسعود و عبدالله عبدالله از گردانندگان اصلي دولت به شمار مي‌رفتند. پس از سرنگوني طالبان، كرزاي با حمايت ائتلاف بين‌المللي ضدطالبان، به رياست‌جمهوري افغانستان برگزيده شد و در تمام پنج سال گذشته با چالش و گرفتاري دست به گريبان بوده است.


سرمايه
«دلار ارزان و رشد مسافرت خارجي» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به قلم محسن شمشيري است كه در آن مي‌خوانيد؛ در چهار سال گذشته به دنبال افزايش شديد قيمت نفت که فرصتي تاريخي را با درآمد ارزي 270 ميليارد دلاري حاصل از فروش نفت فراهم کرد، حجم بودجه عمومي دولت نيز به شدت افزايش يافت و در نتيجه دولت با اتکا به درآمد نفت براي تبديل دلارهاي نفتي به ريال جهت تامين هزينه‌هاي بودجه عمومي، ميزان واردات را افزايش داد و در نتيجه واردات ظرف چهار سال سه برابر شد و واردات کالا به بيش از 56 ميليارد دلار در سال 87 رسيد.

دلار ارزان و رشد مسافرت خارجي واردات خدمات که شامل مسافرت، خدمات مسافري، کرايه حمل و نقل، خدمات فني و مهندسي، سرمايه گذاري خارجي، بيمه، خدمات دولتي و ... نيز مي شود افزايش زيادي داشته و در اين چهار سال تنها در بخش خدمات مسافري و مسافرت 24 ميليارد دلار پرداخت ارزي داشته ايم. اين در حالي است که حداقل انتظار کارشناسان و توليدکنندگان اين است که از درآمد سرشار نفتي و دلارهاي نفتي در جهت انتقال دانش فني و خدمات فني و مهندسي و سرمايه گذاري خارجي استفاده شود. اما آمار بانک مرکزي نشان مي دهد هفت ميليارد دلار کرايه حمل به شرکت‌هاي حمل و نقل خارجي بابت حمل کالاهاي صادراتي پرداخت شده و دريافت ارزي از عوايد سرمايه گذاري ايراني در خارج از کشور نيز حدود 5/7 ميليارد دلار بوده است.


ايران
«كلمه حق و نقطه وصل» عنوان سرمقاله روزنامه ايران به قلم غلامحسين الهام است كه در آن مي‌خوانيد:
آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه در نطق آغازين مسئوليت خطير خود كلماتي ايراد نمود كه در كلمه پنجم چنين تصريح كرد: «بعد نظارتي در دستگاه قضايي كشور، امر بسيار مهمي است كه همه بدان اذعان دارند اين نظارت هم به نظارت دروني دستگاه مربوط مي‌شود و هم نظارت بيروني نسبت به قوه مجريه و ساير قوا. اگر تخلف يا فسادي از قاضي يا مسئولي ديده شود، چهره كل دستگاه ذي‌ربط مخدوش مي‌گردد. همه مسئوليم در بهبود اين وضع تلاش كنيم. هيچ‌كس نبايد جرأت كند و به خود حق دهد برخلاف قانون حكم كند و حقوق شهروندان را ضايع نمايد و آرامش و امنيت آنان را سلب كند. چنين كساني بايد بدانند كه دير يا زود به محكمه عدل فراخوانده مي‌شوند و حق مظلومان از آنان ستانده مي‌شود. بنده در همين جا اعلام مي‌دارم كه در اين راستا نسبت به احدي گذشت نخواهم كرد و بعون الله تعالي خاطيان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.894 seconds.